Salam bloggers....
Kerajaan telah menurunkan harga runcit petrol dan disel baru-baru ini. Namun harga barang makanan masih lagi kekal sebagaimana sebelum penurunan harga. Inilah harga yang harus dibayar oleh setiap rakyat angkara kerajaan cepat melatah dengan menaikkan harga pertol RM 0.78/liter semasa harga pertol dunia melambung.
Sama ada pemimpin kerajaan sedar atau tidak, rakyat di pedalaman akan merasai kesan ini sampai bila-bila. Bagi petani yang hanya ada motosikal hantu rebat tunai tidak membawa sebarang pengertian dan makna. Ini kerana motosikalnya tidak pernah punyai cukai jalan dan tunggang hanya untuk ke kebun dan masjid/surau selain ke kedai kopi.
Daripada tinjauan saya harga Maggi pun kini mencecah RM 1.00 sebungkus. Bak kata orang dengan duit dalam poket jika ada RM 5 pun langsung tidak membawa makna. Makan pagi pun paling kurang RM 4.50... tu belum lagi isi minyak motor. Motor pancit dan lain-lain.
Dalam bab pengangkutan awam pula, dulu Pak Lah pernah berkata dengan pengurangan subsidi petrol daripada kerajaan maka kerajaan akan meningkatkan sistem pengangkutan awam. Tapi yang nyata dan jelas hanya Rapid KL dan Rapid Penang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan melalui Kementerian Kewangan di perbadankan. Lain-lain negeri hanya melihat berputih mata. Bahkan terpaksa naik 'prebet sapu' untuk suatu destinasi dengan tambang yang berkali ganda.
Baru baru ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad menyarankan agar pengagihan dan pengedaran secara berpusat dan tersusun di wujudkan khusus untuk sampai ke golongan sasar/luar bandar. Persoalannya siapakah pemain utama dalam mengeluar, membungkus dan mengedarkan barangan pengguna ini? Tentunya ahli perniagaan kaum cina kan? Kaum melayu hanya wujud dan hadir diperingkat pertengahan sahaja antara rantaian pengedaran ini. Adakah kerajaan akan menggunapakai konsep PERNAS semula?
Hasrat kerajaan untuk mewujudkan usahawan melayu memang bagus. Akan tetapi siapakah yang akan membantu dan membentuk golongan usahawan baru ini. PUNB, TEKUN, MARA?Sekadar kertas kerja, sesiapa pun boleh sediakan. Tapi modal memainkan peranan penting. Maka tidak hairanlah sekiranya dalam UMNO sendiri pun ramai golongan usahawan melayu/kontraktor menerajui kepimpinan. Dengan jawatan dalam UMNO, maka 'network' akan lebih mudah terjalin sesama pemimpin dan kerajaan. Mengalirlah sumber sumber pelaburan untuk kesenangan. Sebenarnya politik UMNO membuka jalan dan peluang kepada bakal usahawan dan usahawan melayu.
Berkaitan dengan rasuah pula, pecaya atau tidak..... bagi ku sesiapa yang ada peluang akan mengamalkan atau pun dengan kata lain pernah mengambil rasuah biarpun hanya berjawatan Pembantu Pejabat Kerajaan. Sektor swasta pun sama daripada Despatch hinggalah kepada CEO.... Yang pasti CEO tidak makan sikit, paling kurang penerbangan pergi balik melancung ke luar negara ataupun paling kurang yuran golf tahunan sebagai balasan menganugerahkan projek. Fikir-fikirkanlah..... Dalam UMNO pun sama. Pempimpin UMNO Pusat menggelarkan rasuah politik. Tapi izinkan aku menggunakan istilah PENGKHIANAT UMNO untuk golongan yang mengamalkan politik wang dalam UMNO. Andainya hal ini tidak dibendung dengan segera maka akan karamlah bahtera UMNO secara beransur-ansur. Ini menyebabkan golongan belia tidak berminat untuk sertai UMNO kerana jika mempunyai ketokohan dan kebolehan nescaya akan dicantas @ di peteh keting oleh pemimpin UMNO sendiri.
Aku lihat dewasa ini, Melayu UMNO apabila tersepit seringkali membangkitkan Perkara 153 Peruntukan Perlembagaan mengenai hak istimewa orang Melayu. Aku sendiri terkeliru untuk apa diperdebatkan hal ini sedangkan ia telah termaktub & termeterai semasa penubuhan Tanah Melayu/Malaysia dan semua rakyat faham mengenai hal ini. Hanya mereka yang berkepentingan mempolitikkan isu ini untuk menonjolkan diri sebagai pejuang tulen UMNO!
Sekian, sama sama lah kita fikirkan........
No comments:
Post a Comment